Dél-Amerika 2013

Prológus

Nem akartunk ennek a preambulumnak még nekilátni, de környezetünk noszogatott, hogy ne az utolsó pillanatban csináljuk. A „határtalan érdeklődésre” való tekintettel megpróbálom leírni az előzményeket, amik csaknem olyan izgalmasak, mint maga az út.

…egy apró rész a múltunkból

2012. év eleje volt. Zita és Pók (polgári nevén Kristóf) átjöttek egy év elejei kajálásra és egy esetleges 2012. évi kalandtúra tervezgetésre. Örömködés, kajálás, majd Zita megszólalt (Pók javarészt néma, bár tud beszélni – és ha megszólal érdemes odafigyelni rá – állítólag írni is tud, de azt még utál is): Mi a véleményetek, egy dél-amerikai útról? Átvinnénk a kocsikat hajóval és megcsinálnánk a Dakar útvonalát. Egy pillanatra megállt a kés-villa mindkettőnk kezében, egymásra néztünk és: Gyerünk!!!


Aki olvasta, esetleg ezek után kedve lesz elolvasni a naplónkat, tudja, hogy a két „gyerekkel” (egy húszassal rövidebbek, mint mi) már 2004 óta virtuálisan utazgatunk, majd keréken megcsináltuk Tunéziát, Albániát és mind a négyen az autózás és az off-road kalandok szerelmesei vagyunk.
Na, ekkor kezdődött egy hosszas – majd egy éven át tartó – tervezgetéssel, örömökkel és kudarcokkal kísért történet, aminek végeredményeként 2013. január 27-én felülünk a repülőre.

…a tervezés

Mi sem egyszerűbb – gondoltuk első felindulásunkban – mint berakni a kocsikat, a motyónkat egy jókora konténerbe és hajóval átküldeni a másik földrészre. Mi békésen felülünk egy repülőre, utána megyünk, a kikötőben beülünk és irány az off-road. Hát így csinálják a Dakar résztvevői is, véltük naivan.

… és a kivitelezés

Nekem több se kellet, nekirohantam a netnek és kikerestem az összes olyan céget, akik ilyenekkel foglalkoznak. Fel is vettem mindegyikkel a kapcsolatot. A válaszolók közül – csaknem mindegyik válaszolt – sokan furcsán „néztek” rám, nem sok hiányzott hozzá, hogy lehülyézzenek.


Közel két hónapi levelezés után kiderült, hogy annak az esélye, hogy a hajó, az autók és mi egy időben érjünk Dél-Amerikába gyakorlatilag nulla. Elvileg, jelentős összegért, megoldható a dolog, de két-három hét csúszás törvényszerű és senki nem tehet ellene semmit. Arról már nem is beszélve, hogy a vámolással, be- és kiléptetéssel, forgalomba helyezéssel, biztosítással kapcsolatos macerák jelentős költséggel és szervezéssel jártak volna. Itt egy kicsit elkeseredtünk.


Majd egy furcsa levelet kaptam tettestársainktól (Zitától, mert Pók, mint tudjuk, nem tud írni) „Nézzétek meg ezt a linket!” És itt új fordulatot vett előkészületünk.


Találtak egy-két olyan céget, akik terepjárókat alakítanak át lakóautóvá (Camper a hivatalos elnevezése) és azt bérbe adják. Itt rögtön elindult a computer, hogy ezzel megspórolnánk a rengeteg adminisztratív macerát, a fölösleges költségeket és még a szállodák költségeit is. (Csak megjegyzem, hogy a tervezett kiadásaink így is jelentősen kisimítják bukszáinkat.)


Hát, ha megtaláltátok, játszátok is le! – mondtuk. Most ők kezdtek heveny levelezésbe a bérbeadókkal. Ki is alakultak az autók, az árak. (Mi életünkben nem aludtunk lakókocsiban, hát most két hónapig ez lesz az otthonunk?!)

… és a belseje

                        
A hálónk…                                                        és hátha elférünk egy ágyban (110*80 cm)

 

.. hát nagy vendégséget nem tudunk csapni, de egy kávéra elég

 

... és a fürdőszoba

…a terv

Na hajrá, jöhetnek az útvonalak. És elkezdődött: útleírások, tervek, egyeztetés, majd újabb útleírás és újabb tervek és újabb egyeztetés. Hát a Dakar útvonala már csak egy szép emlékké vált, ugyanis itt is bejött a „ha már…” effektus. Így került be a tervbe Ushuaia, a Föld legdélebbi települése, az antarktiszi hajózás (sajnos ez az ötlet szintjén maradt időhiány okán –bár ki tudja, mit hoz a sors és a kalandvágyunk), de a fjordok közötti hajókázás még mindig a terv része és egyéb kistavak, nagytavak, gleccserek és ezernyi más olyan látványosság, „ha már…” ott vagyunk, ne hagyjuk ki.

Viki tiszta erőből nekiment a netnek és hihetetlen mennyiségű programot talált, amit – tőle teljesen személyiség-idegen módon – napra pontosan, az alternatív megoldásokat is feltüntetve időrendbe szedett. Én gyártottam a térképeket, bejelölve a szállásokat, benzinkutakat, stb. az útvonalakon.


Újabb egyeztetés. Összevetettük az elképzeléseinket. Egy dolog volt azonos: a cél Argentína és Chile. De (néhány pálinka és bor, valamint sok-sok szeretet) megállapodásra jutottunk: nem állapodunk meg semmiben. Fix az indulás és az érkezés, a kocsi bérlésének az időpontja. Az indulás reggelén a lányok megmondják, hogy jobbra vagy balra forduljunk. De most úgy tűnik az irányban megállapodtak. Indulás január 31-én Santiagóból Argentínába és irány dél. Csak annyit akarunk fázni, amit a kalandok élménye indokol. Ja és még nyaralni is szeretnénk.


Pillanatnyilag ott tartunk, hogy kb. 13,000 km az út és úgy 50 helyen táboroznánk. Ezekben van camping, vad-camping, elvétve – Santiagóban és Buenos Airesben – szálloda. Majd száz campinget és hasonló számú benzinkutat jelöltünk be a térképen. Van miből válogatni. Az útvonal diszkrét bája, hogy mind Chilében, mind Argentína nyugati felében viszonylag kevés a járható út. Nemzeti parkok, tavak, gleccserek, hatalmas hegyek szabdalják fel a tájat, nem egy esetben jelentős kerülőre kényszerítve. A másik opció, hogy a tavakon komppal kelünk át. Ez ugyan jelentősen csökkenti a keréken megtett kilométerek számát és időben is takarékosabb, de ahhoz el kell érni a kompot, ami meghatározott menetrend szerint közlekedik, valamint tovább apasztja anyagi forrásainkat.  


Egyszer megpróbáltuk Pókkal, hogy Albániában halált megvető bátorsággal a lányokra bíztuk a kormányt és magunkat egy komp elérése ürügyén, de ezt nap mint nap…?!


Ezek között van sima átkelés kb. 1 óra, 4-6 órás út és van öt napos a fjordokon keresztül. Hát majd meglátjuk…

Tettestársainknak nem jelent ez különösebb újdonságot, mert ők gyakorta utaztak úgy, hogy ad hoc kerestek szállást, de nekünk az előre precízen megtervezett, lefoglalt szállások hiánya új kihívást jelent.


Az utak további érdekessége, hogy jelentős hányaduk – még az egyszámjegyű- főútvonalaknak is – földút. Ezek minőségéről csak szórványos infóink vannak. Arról, hogy ezzel a puttonyos autóval mennyit lehet megtenni egy nap alatt anélkül, hogy rontanánk a dél-amerikai baleseti statisztikát, fogalmunk sincs. Úgy napi 200-250 kilométert terveztünk, ami emberi számítások szerint megtehető, de …?


Ez az útvonal egy a sok közül. Még indulás előtt ennek több tucat módosítása lesz, de amikor ott vagyunk további változtatásokra is sor kerül.


Már most megjegyzem, ha kívülálló olvassa és érdeklik a részletek, írjon és az út során-végén tudok küldeni részleteket. (gaigne@gaop.hu)

Dátum
Térkép
Nap Indulás Érkezés
2013.01.27
Vasárnap Érd 15:50 indulás érkezés 18:10
indulás 23:20 érkezés 09:30 (13:30)
2013.01.28
Hétfő Santiago Santiago Hotel Carmen Viktória
2013.01.29
Kedd Santiago Santiago Hotel Carmen Viktória
2013.01.30
Szerda Santiago Santiago Hotel Carmen Viktória
2013.01.31
Csütörtök Santiago Santiago Hotel Carmen Viktória
2013.02.01
Péntek Santiago Puente del Inca
1.
Szombat Puente del Inca Mendoza
2013.02.03
Vasárnap Mendoza Mendoza
2013.02.04
Hétfő Mendoza Malargüe
2013.02.05
Kedd Malargüe Chos Malal
2013.02.06
Szerda Chos Malal Lago Caviahue
2013.02.07
Csütörtök Lago Caviahue Aluminé
2013.02.08
Péntek Aluminé San Martin de Los Andes
2013.02.09
Szombat San Martin de Los Andes San Carlos De Bariloche
2013.02.10
Vasárnap San Carlos De Bariloche San Carlos De Bariloche
2013.02.11
Hétfő San Carlos De Bariloche Trevelin
2013.02.12
Kedd Trevelin Alto Rio Senguer
2013.02.13
Szerda Alto Rio Senguer Los Antiquos
2013.02.14
Csütörtök Los Antiquos Hotel el Olnie
2013.02.15
Péntek Hotel el Olnie El Calafate
2013.02.16
Szombat El Calafate El Calafate
2013.02.17
Vasárnap El Calafate El Calafate
2013.02.18
Hétfő El Calafate Rio Gallegos
2013.02.19
1. 2.
Kedd Rio Gallegos Rio Grande Hajó 40 USD
2013.02.20
Szerda Rio Grande Ushuaia
2013.02.21
Csütörtök Ushuaia Ushuaia Hajózás 30 USD
2013.02.22
Péntek Ushuaia Ushuaia
2013.02.23
Szombat Ushuaia Rio Grande Hajó 40 USD
2013.02.24
Vasárnap Ro Grande Porvenír Hajó 100 USD
2013.02.25
Hétfő Porvenír Punta Arenas Punta Arenas (Puerto Natales) Hajó 100 USD
2013.02.26
Kedd Puerto Natales  Puerto Natales  Torres Del Paine
2013.02.27
Szerda Puerto Natales  Lago Viedma La Leona
2013.02.28
Csütörtök Lago Viedma La Leona Bajo Caracoles
2013.03.01
Péntek Bajo Caracoles Puerto Rio Tranquillo
2013.03.02
Szombat Puerto Rio Tranquillo Aysen
2013.03.03
Vasárnap Aysen Puyuhuapi
2013.03.04
Péntek Puyuhuapi Chaiten Hajó Puerto Varas 320 USD
2013.03.05
Szombat Chaiten Puyehue
2013.03.06
Vasárnap Puyehue Villarica
2013.03.07
Hétfő Villarica Villarica
2013.03.08
Kedd Villarica Victoria 
2013.03.09
Szerda Victoria  Antuco
2013.03.10
Csütörtök Antuco Puenta Santos de Laja
2013.03.11
Péntek Puenta Santos de Laja Laguna Torca
2013.03.12
Szombat Laguna Torca Los Andes
2013.03.13
Vasárnap Los Andes San Juan
2013.03.14
Hétfő San Juan Valle de Luna
2013.03.15
Kedd Valle de Luna Chilecito
2013.03.16
Szerda Chilecito Santa Maria
2013.03.17
Csütörtök Santa Maria San Miguel de Tucuman
2013.03.18
Péntek San Miguel de Tucuman San Salvador de Jyjuj
2013.03.19
Szombat San Salvador de Jyjuj San Pedro de Atacama
2013.03.20
Vasárnap San Pedro de Atacama San Pedro de Atacama
2013.03.21
Hétfő San Pedro de Atacama Calama
2013.03.22
Kedd Calama Antofagasta
2013.03.23
Szerda Antofagasta Poposo
2013.03.24
Csütörtök Poposo Bahia Iglesa
2013.03.25
Péntek Bahia Iglesa Vallenar
2013.03.26
Szombat Vallenar Ovalle
2013.03.27
Vasárnap Ovalle Vina del Mar
2013.03.28
Hétfő Vina del Mar Vina del Mar
2013.03.29
Kedd Vina del Mar Santiago
2013.03.29
Kedd Santiago Buenos Aires
2013.03.30
Szerda Buenos Aires Buenos Aires
2013.03.31
Csütörtök Buenos Aires Buenos Aires
2013.04.01
Péntek Buenos Aires Indulás 21:05 érkezés 15:35
2013.04.02
Szombat Amsterdam Indulás 20:40 Érkezés 22:40

 

 

 

 

VISSZA

Vissza

0. nap

gaop

<-------- ez a jelszó.
Honlapunk: www.gaop.hu
 
 

DUBAI - 2011

Izrael 2006 június